Kliencie, nie daj się oszukiwać!
W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym, skuteczna marka i dobre opinie o niej to klucz do sukcesu. Firmy, które w swojej codziennej działalności używają brandingu z użyciem logo Przedsiębiorstwo Fair Play to takie, które wyróżniają się na rynku, ponieważ udowodniły, że budują lojalność klientów i przyciągają nowych w sposób uczciwy. Wydaje się, że dla niektórych obecność tego symbolu na produkcie, to wciąż tylko mały znaczek, ale dla wielu świadomych klientów przez wiele lat istnienia społeczności Przedsiębiorstwo Fair Play stało się potężnym symbolem budowania reputacji i zaufania do marki. Wystarczy przecież zdać sobie sprawę, że przedsiębiorca zamieszczając ten symbol nie tylko chwali się swoją działalnością, ale ma też dużą odwagę bronić opinii o swojej firmie i jej wysokich standardów.
Realizując program Przedsiębiorstwo Fair Play, sprawdzamy, czy firmy podejmują właściwe decyzje zarządcze, i pomagamy im unikać niepotrzebnych błędów. Zapraszamy do udziału w programie, a następnie wybieramy i nagradzamy te, które rozumieją i stosują zasady bycia fair play i wspierają działania win-win.
Nasi eksperci spotykają się z wieloma wspaniałymi firmami, ale także z takimi, które aby przyciągnąć klienta uciekają się do stosowania nieetycznych sztuczek. Edukujemy, że takie działania nie są i nie powinny być akceptowalne, bo szkodzą wszystkim. Każdy z nas jest klientem i to wszyscy dokładamy cegiełkę do tego jak wygląda rynek, na którym kupując lub sprzedając robi się biznes.
Będąc klientem łatwo natknąć się na:
Fałszywe obietnice i reklamy
Nieetyczne firmy mogą obiecywać nierealne korzyści, aby zaintrygować potencjalnych klientów, co często prowadzi do rozczarowania i utraty zaufania. Warto zastanowić się, czy to co obiecuje firma jest realne i czy przypadkiem nie wydaje się zbyt tanie, albo potocznie mówiąc „zbyt piękne”.
Manipulacje cenami
Nieuczciwi przedsiębiorcy mogą stosować manipulacje cenami, takie jak sztuczne podnoszenie cen przed ogłoszeniem obniżki lub stosowanie ukrytych opłat. To może wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistej wartości produktu lub usługi. Trudno zachować stałą czujność, dlatego pomocny jest dobry nawyk porównywania oferty zanim zdecydujemy.
Recenzje i rekomendacje oszustów
Coraz częściej spotykamy się z tworzeniem fałszywych recenzji lub rekomendacji od rzekomych klientów. To wyjątkowo wyszukana nieuczciwa praktyka, która ma na celu zwiększenie wiarygodności firmy. To wprowadza w błąd konsumentów i może prowadzić do podejmowania decyzji na podstawie fałszywych informacji. W takim przypadku pomaga większe zagłębienie się w efekty działalności firmy.
Agresywne praktyki sprzedażowe
Wielu przedsiębiorców stosuje agresywne taktyki sprzedażowe, takie jak nachalne telefonowanie, nękające e-maile lub manipulacyjne techniki sprzedażowe, np. wywieranie presji. To może sprawić, że klienci czują się zmanipulowani i zniechęceni do współpracy z daną firmą. Przydatna jest tu kontrola i dociekliwość oraz wiedza z zakresu ochrony konsumenta.
Ukryte warunki umów i regulaminów
Niektórzy przedsiębiorcy potrafią umieszczać niekorzystne warunki umów lub regulaminów w małym druku, aby klienci nie zauważyli. To często prowadzi do sytuacji, w której konsumenci są zaskoczeni ukrytymi opłatami lub innymi niekorzystnymi warunkami. Dlatego czasem warto poświęcić swój czas na dokładne czytanie treści podpisywanych (lub akceptowanych w Internecie) dokumentów.
Kopiowanie konkurencji
Zdarza się, że przedsiębiorcy stosują nieuczciwe praktyki poprzez kopiowanie produktów, marki czy strategii konkurencji, co nie tylko narusza prawa własności intelektualnej, ale także może prowadzić do dezinformacji klientów. Jako klient podejmujesz decyzję, czy doceniasz wkład i pomysłowość osób tworzących coś nowego i dokonujesz zakupu oryginalnego produktu, czy nie.
Zachęcamy, by nie tylko nie dać się oszukiwać, ale także nie być obojętnym na obecność nieuczciwych praktyk. Jak to zrobić w prosty sposób?
Obecnie trwa 27. edycja programu Przedsiębiorstwo Fair Play. Jako przedsiębiorca możesz przyłączyć się do Uczestników programu, a jako klient możesz uczyć się dobrych przyzwyczajeń – gorąco zachęcamy do tego:
Wybierajmy współpracę ze sprawdzonymi firmami. Doceniajmy uczciwych
Polecamy listę Laureatów programu Przedsiębiorstwo Fair Play.
Szukajmy produktów i materiałów oznaczonych zastrzeżonym znakiem Przedsiębiorstwo Fair Play.
Znak programu Przedsiębiorstwo Fair Play można odnaleźć:
- na materiałach firmowych, np.: papierze listowym, kopertach, fakturach, wizytówkach firmy;
- w materiałach reklamowych, np.: folderach, katalogach, biuletynach, kalendarzach, akcesoriach promocyjno-reklamowych (długopisach, parasolach, koszulkach i innych);
- w prezentacjach o firmie;
- w Internecie (logo, certyfikat oraz inne uzyskane nagrody, listy gratulacyjne, zdjęcia z gal finałowych);
- na opakowaniach, etykietach;
- na produktach;
- na firmowych środkach transportu;
- na reklamach i bilbordach;
- w artykułach;
- na siedzibie firmy
i w wielu innych.